Panforte

img_9784-1

Uzun zamandır aklımda olan bir tarif Panforte. İlk defa Zinnur‘da görmüştüm ancak malzemelerinin bazılarına ulaşmam zordu. Sonra evdeki kitaptan başka bir tarif daha buldum.

Bu bir İtalyan Noel tatlısı imiş. Bol baharat, kuru yemiş, şekerleme ve bal ile yapılan bu tatlının içeriği, zevke göre değişiyor anlaşılan. Ben de incelediğim iki kaynağı karıştırıp biraz da eklemeler, değişikliklerle kendi Panforte tarifimi bulmuş oldum 🙂

Uzun süre dayandığı söylenen bu tatlı bizde fazla beklemedi tabi 🙂 Özellikle kahvenin yanında ikram edilesi bir tatlı. Sakızımsı bir yapısı olan bu tatlı oldukça kalorili 🙂 Çok da besleyici diyebilirim ama içindeki bal kaynatıldığı için, besin değeri konusunda emin olamıyorum.

img_9789-1

Bu tarifte birkaç çeşit şekerleme kullanılıyormuş. Ancak ben sadece portakal şekerlemesi yaparak onu kullandım. Hazır satılan şekerlemeler de var. Onlardan da kullanmak mümkün. Belki bir dahakine kolaya kaçar ve onlardan kullanırım bende 🙂

Şimdi kendi oluşturduğum tarifi vereyim:

img_9798-1Malzemeler :

  • 75 gr file badem
  • 100 gr antep fıstığı
  • 130 gr pikola (küçük fındık)
  • 200 gr bal
  • 100 gr sütlü çikolata
  • 100 gr şeker
  • 50 gr tereyağı
  • 175 gr hurma (çekirdekleri çıkarılmış haliyle)
  • 1 muskat
  • 1 tatlı kaşığı tarçın
  • 5 adet kakule (dövülmüş hali 1 çay kaşığı)
  • 1 çay kaşığı zencefil
  • 1/2 çay kaşığı zerdeçal
  • 1 portakal kabuğu rendesi
  • 1 limon kabuğu rendesi
  • 75 gr un
  • 130 gr portakal kabuğu şekerlemesi
  • 2 yemek kaşığı kakao
  • Pudra şekeri (süslemek için)

img_9807-1

Yapılışı : Fırını 180 dereceye ayarlayıp ısıtın. Fındık, badem ve fıstıkları bir tepsiye yayıp 10 dakika fırınlayın. Fırın ısısını 150 dereceye düşürün. Fırınlanan kuruyemişleri, limon ve portakal kabuğu rendelerini, portakal şekerlemesini, doğranmış hurma, un, kakao, muskat rendesi ve baharatları bir kabın içinde karıştırın. 23 cm lik kare kalıbı yağlayıp, yağlı kağıt serin. Bal, şeker, çikolata ve tereyağını bir tencereye alıp kısık ateşte sürekli karıştırarak kaynatın. Sıcak olarak diğer karışıma ilave edip hızlıca birleştirin. Karışımı kalıba boşaltıp hızla bastırarak düzenleyin. Kalıbı fırına verip 35-40 dakika pişirin. Panforte sertleşecek ancak pişmemiş gibi görünecektir. Tamamen soğuyup sertleşinceye kadar bekletin. Üzerine pudra şekeri serpip dilimleyin.

img_9809-1

Notlar :

  • Bu tatlıyı istediğiniz kuruyemiş, kuru meyve ya da şekerlemeyle deneyebilirsiniz.
  • Ben küçük boyutlarda dilimledim ve 36 adet panforte dilimi elde ettim.
  • Bazı kaynaklarda bir yıla kadar dayandığı söyleniyor ama biz de bir hafta dayanabildi.
  • Benim portakal kabuğu şekerlemelerim, beyaz kısmını fazlaca aldığımdan, panfortenin içinde pişerken biraz sertleşti. Bir daha ki sefere beyazlarıyla hazırlamanın bir yolunu bulmalıyım.

İkinci Deneme :

Daha tarifi yayınlamadan bir deneme daha yaptım ve bazı malzemeleri değiştirdim. Değiştirdiklerimi yazayım. Hurma yerine incir, sütlü çikolata yerine bitter, file badem yerine dövüşmüş badem. Bazı malzemeleri ise artırdım. Daha çok baharat kaldırabilir gibi geldiğinden 1 tatlı kaşığı yerine 2 tatlı kaşığı tarçın, 1 çay kaşığı yerine 2 çay kaşığı zencefil, 1/2 çay kaşığı yerine 1 çay kaşığı zerdeçal, 1 portakal kabuğu yerine 2 portakal kabuğu rendesi. Bu haliyle-incirin tadından belki- biraz tatlı geldi bana. İncirle yapıldığında biraz şekeri azaltmak lazım. Bizim favorimiz hurmalı olan oldu gene de.

img_9815-1

Eşimin, makarondan bile güzel dediği panforteyi deneyin, pişman olmazsınız 🙂

Kaynak : Altın Kitap ÇİKOLATA, Alfa Yayınları Sayfa 596

4 thoughts on “Panforte

  1. harika görünüyor. hemen denesem tek eksiğim pikola normal fındıkla yada ceviz nasıl olur acaba. Eline sağlık.

    Beğen

    • Baktığım tariflerde genelde fındık kullanılmıştı zaten. Ben evde pikola olduğundan onla yaptım. Bir de yer fıstığı çok kullanılmış. Ama ben hiç sevmem bilirsin yer fıstığını 🙂 Dene bence, sonucu bekliyorum 🙂

      Beğen

  2. sonunda denedim 🙂 Yer fıstığı kullandım. Portakal şekerlemesi olmadığı için portakal reçeli ve bal yerine reçel suyunu kullandım. Bide pişirme süresini biraz kaçırdım. Bayağı birşey yapmışım 🙂 Sonuç: bütün bunlara rağmen tam not aldım. tabi senin yaptığını yediğim için kıyaslama şansım da oldu 😉 yer fıstığı biraz yavan tat veriyor fındık daha lezzetli. yapacak olanlara duyurulur süreye dikkat benimki biraz sert oldu . orjinal tarif çok lezzetli bu kadar değişime rağmen benimkide fena değildi. 🙂 muhteşem lezzet herkese tavsiye ederim.

    Beğen

    • Yorumladığın için teşekkür ederim Kadriye’ciğim. Seninkilerde gayet lezzetlilerdi yer fıstığı sevmememe rağmen. Bir daha ki sefere ben hiç şeker ilave etmeden denemeyi düşünüyorum. Son denememde (senin tadına baktığında) şekeri yarım ölçüye düşürmüştüm. Ama o haliyle bile biraz atlıydı. Deneye yanıla en mükemmel tada ulaşacağız, yılmak yok 🙂

      Beğen

Bir Cevap Yazın

