Ricotta ve Armutlu Pasta

Ne zaman farklı bir pasta yapmak istesem ilk baktığım yer sevgili Zinnur’un bloğu Bizim Pastane olur. Bu pastayı da yıllar olmuş denemeye karar vereli. Ancak şimdi deneme fırsatı bulabildim. Ben jelatin yerine agar agar kullandım ama ilk yaptığımda tam ölçüyü tutturamadım. Yeterince sertleşmedi. Agar agar, jelatinin bitkisel bir muadili. Vejetaryen olduğum için bunu tercih ediyorum. Sizin için problem yoksa jelatine ulaşmak ve onu kullanmak daha kolay olacaktır. Sonrasında internetten biraz araştırdım. Agar agarın kullanımıyla ilgili en net tarifi burada buldum. Ben ilk yaptığımda jelatin gibi sıcak su ile karıştırarak kullandım. Ama bu sitede söylendiğine göre, 1/8 oranında kullanmam gerekiyormuş. Yani 1 tatlı kaşığı jelatin yerine 1/8 tatlı kaşığı agar agar. Hazırlanma şekli de kaynatılarak olacakmış. Soğuk su ile karıştırıp iki dakika kaynatmak gerekiyormuş. İkinci yapışımda bu şekilde denedim ve daha iyi bir sonuç aldım. Herhangi bir tad ya da kokusu yok. Tek farkı jelatin daha kremsi bir yapı sağlarken, agar agar daha sıkı bir doku veriyormuş. Tüm tecrübelerimi paylaşmak ve daha sonra yaparken yararlanmak için ikisini de yazacağım.

Ayrıca -her ne kadar evdekilerin hoşuna gitmiş olsa da- ilk yaptığımda bana çok şekerli geldi. İkinci seferde şeker oranını azalttım. Malzemelerde 2. de yaptığım değişiklikleri kırmızı renkte belirteceğim. Siz eğer bol şekerli seviyorsanız ilk ölçüleri, benim gibi az şekerli seviyorsanız 2. ölçüleri kullanabilirsiniz.

Malzemeler:

Fındıklı Sünger Kek:

    • 5 yumurta
    • 1/2 bardak şeker
    • 1 paket vanilya
    • 3/4 bardak un
    • 1 1/2 bardak ince çekilmiş fırınlanmış fındık (Ben fındık unu kullandım)
    • 1 paket kabartma tozu
    • 1 limon kabuğunun ince rendesi
    • 2 yemek kaşığı eritilmiş tuzsuz tereyağı

Armutlu Dolgu:

  • 8 armut, soyulmuş, ayıklanmış ve iri parçalara kesilmiş olacak. (Olgunlaşmamış armutları tercih edin) (yaklaşık 2 kg) (2. seferde armutları daha küçük boyutlarda kestim)
  • 57 gr tereyağı
  • 1 bardak şeker (3/4 bardak şeker)

Ricottalı Mus:

    • 1+1/2 bardak ricotta peyniri, oda sıcaklığında olacak (300 gr)
    • 3/4 bardak şeker (1/2 bardak şeker)
    • 1/2 bardak süt kreması (120 gr)
    • 1/8 bardak sıcak suda eritilmiş 1 tatlı kaşığı toz jelatin (ben agar agar kullandım) (1/4 bardak suda eritilmiş 1 çay kaşığı agar agar)
    • 1 paket vanilya

Üstü İçin:

2-3 yemek kaşığı pudra şekeri

Yapılışı:

Fındıklı Sünger Kek:

Yumurtaları çırpmak için bir benmari düzeneği kurun. Yumurtaları ısıya dayanıklı bir kaba kırın. Şekeri ilave edin ve benmari usulü ılıyana kadar çırpın. Ardından ocaktan alın ve yüksek hızda, yumurtalar iyice kabarana kadar çırpın. Un ve kabartma tozunu eleyin. Bir spatula yardımıyla yumurtaları fazla söndürmeden karıştırın. Fındık unu (topaklanmasın diye ben onu da eleyerek ekledim, sonunda elekte kalan iri taneleri de ilave ettim), limon kabuğu rendesi, vanilya ve eritilip soğumuş tereyağını ilave edin. 23 cm lik kalıba pişirme kağıdı serip hamuru dökün. 165 derecede 25 dakika pişirin. Piştikten sonra kalıptan çıkarıp soğumaya bırakın.

Armutlu Dolgu:

Geniş bir tava ya da pilav tenceresinde tereyağını eritin. Şekeri ilave edin. Eriyene kadar ara ara karıştırın. Doğranmış armutları ekleyin. Önce karamel topaklanacak endişelenmeyin. Sonrasında eriyip armutlarla bütünleşecek. Karamel iyice azalınca altını kapatıp soğumaya bırakın.

1 yazanlar, ilk yaptığım ve daha fazla şekerli ve daha iri doğranmış armutların evreleri, 2 yazanlar daha küçük doğranmış armutlar ve daha az şekerli olan karamelin evreleri

Ricottalı Mus:

Musu hazırlamaya, pandispanya ve armut dolgu hazırlanıp soğuduktan sonra başlayın. İçindeki jelatin/agar agar nedeniyle hızlı davranmanız gerekecek.

Kremayı şekerle birlikte sertleşene kadar çırpın. Ricotta ve vanilyayı ekleyin. Jelatin ya da agar agarı hazırlayın. Jelatin için sıcak suda pütür kalmayacak şekilde karıştırın. Agar agar için soğuk su ile karıştırıp ocağa alın ve 2 dakika karıştırarak kaynatın. Bekletmeden bir spatula yardımı ile yumuşak hareketlerle peynirli karışıma ekleyin. Bekletmeden kullanın.

Birleştirilmesi:

Pandispanyayı pişirdiğiniz kalıbı yıkayıp kurulayın. İçerisine kenarlardan sarkacak şekilde strech film yerleştirin. Pandispanyayı ikiye kesin ve bir parçasını kalıba yerleştirin. Buraya kadar hazır olduğunda musu hazırlayın. Yarısını pandispanyanın üzerine döküp düzeltin. Armutlu dolguyu üzerine yerleştirin ve kalan musu üzerine döküp düzeltin. Kalan pandispanyayı üzerine koyun ve strech filmi üzerine sarın. Bu şekilde 2 saat buzluğa kaldırın. Bu süreçte krema sertleşmiş olacak. Zinnur hemen çıkarabileceğimizi söylemiş ama ben kalıpta bir gün buzdolabında beklettim. Ertesi gün servis tabağına alın ve üzerine pudra şekeri serpin. Pürmüz ile alazlayın ve pastanız servise hazır.

Notlar:

  • Ben fındık unu kullandığım için, un haline getirmeden önce fırınlanmış olabileceğini düşünerek ilk yaptığımda fırınlamadım. Ama 2. seferde denemek için fındık ununu 15 dakika kadar 150 derecede fırınladım. Tada fazla bir etkisi olmadı.
  • Ben Deveci Armudu kullandım. Sert ama çok tatlıydı. Sert olduğu için karamelle çalışması kolay oldu. Çok tatlı olduğu için 2. seferde karamelde kullandığım şeker ölçüsünü azalttım.
  • Armutları ilk seferde daha iri doğradım ama o haliyle kesmekte biraz zorlandım ve karamel tadının içine çekmediğini fark ettim. 2. yapışımda daha küçük doğradım ve daha memnun kaldım.
  • 2. yapışımda 1 çay kaşığı agar agar kullandım ama çok hızlı davranamadığımdan karışımın çoğu cezvede kalmış. Ona rağmen yeterli oldu. Daha az bile kullanılabilir demek ki.
  • İlk yaptığımda kesmekte zorlandığım ve krema üzerine baskı yaptığını düşündüğümden, 2. de üste gelen kısmı daha ince tuttum.
  • Üzerine ilk seferde daha az pudra şekeri serpmiştim. 2. de daha fazla serpip daha çok alazladım ama yerken sert geldi. Oğlum ilkini daha çok sevdi. Aslında hiç olmasa da olur ama görsel açıdan üzerine başka bir şey istiyor. Belki hafif bir karamel sos daha iyi olabilir.
  • Ben pandispanyayı nemli seviyorum. Bir daha ki sefere karamelli bir karışımla ıslatarak deneyebilirim.
  • Mavi zeminde çekilen fotoğraflar ilk yaptığım, diğerleri 2. yaptığım pastanın fotoğrafları.
  • Bir dahaki sefere ceviz unu ve elma ile denemeyi düşünüyorum. Belki biraz tarçın da yakışabilir.

Bu kadar çok bir dahaki sefere dediğime göre, kısa sürede denemek şart oldu 🙂

İlgili Yazılar :

Yorum bırakın